Logotyp

En symbol för företaget

Logotypen är en igenkännings symbol. När man skapar en logga finns det både praktiska och affärsmässiga hänsyn som måste beaktas. 

 

Praktiska hänsyn

Logotypen ska fungera både som liten och stor. Gärna ett par varianter i olika proportioner, en rektangulär och en kvadratisk. Färger ska vara specificerade både för internet med webbsäker färg (rgb, #nr), för tryck både med PMS nr och cmykblandning, för skyltar och bildekor finns det infärgade plastfolier (här är utbudet begränsat så det kan vara klokt att börja här) har logotypen många färger kan man välja att printa på plastfolien och få den CAD skuren (då ska även en sådanversion finnas).

Symbolen ska kunna fungera fristående från firmanamnet. Givetvis fungerar initialer bra att göra som symbol t ex ICA, IKEA OCH SAS. Men det tar tid att arbeta in en logotyp, ICA hade tidigare ordet "handlarna" inbakat i loggan under ICA. Exempel på fristående logotyper ser vi hos de politiska partierna Som har valt varsin blomma. 

Affärsmässiga hänsyn

Logotyp och symbol ska gärna spegla företagets marknadsprofil. Exempel på profiler: hälsa, trygghet, snabbhet, teknik, lågpris, status, säkerhet, resa, mat, dryck, mode, etc. Vilken symbol man än tar fram så måste den "laddas" med vad den står för. Statoils droppe syns på långt håll precis som Texacos stjärna. En tydlig symbol stärker företagets identitet i all kommunikation. 

***

Beställ nyhetsbrev

Registrera dig

* indicates required